21 de març 2016

«El recanvi», de Roger Peña. Intèrprets: Mia Esteve i Iván Morales. Disseny vestuari: Eulàlia Miralles. Disseny escenografia: Albert Ventura. Disseny il·luminació: Carlos Lucena. Espai sonor: Roger Peña i Àlex Polls. Realització vídeo: Put de Gir. Cap tècnic: Marc Lloret. Cap sala: Susana Giménez. Tècnic teatre: Susana Abella. Ajudant direcció: Aleix Peña Miralles. Direcció: Mario Gas. Companyia Entresòl de Produccions. Teatre Borràs. Barcelona, 20 març 2016.

¿Com es crea un líder polític? Ho intenta explicar aquesta obra breu de Roger Peña (Barcelona, 1959) que és fruit del IV Torneig de Dramatúrgia Catalana del Festival Temporada Alta del 2014 i que, sense aixecar cap ombra de dubte sobre el jurat popular que el va guardonar aleshores, fa la impressió que no es tracti del mateix guió perquè probablement s'ha allargassat com un acordió i ha errat l'escenari perquè no és el mateix fer un muntatge de cambra en una sala reduïda i a tocar d'un auditori convençut i en un clima de festival, que en temporada estable i en un teatre convencional que crea una cortina de fredor entre els dos intèrprets i els espectadors del dia a dia. Ni la direcció de Mario Gas ni el bon treball dels dos intèrprets hi poden fer gaire cosa més perquè tots plegats es troben encotillats per un discurs que s'aproxima als setanta-cinc minuts, però que engega lentament i repetidor ben bé durant els trenta primers minuts. Una mitja hora que es fa eterna mentre una entrenadora enèrgica (Mia Esteve) convenç un tímid candidat a l'atur (Iván Morales) que ha estat seleccionat per a una feina tan especial que fins i tot està ben pagada. ... [+ crítica]