27 de gener 2024

QU'EST-CE QUE Ç'EST CE MERDER?

«El collar de la reina». Dramatúrgia: Ricard Farré i Arnau Puig. Intèrprets: Marta Pérez i Arnau Puig. Assistència a la dramatúrgia: Adrià Aubert, Carla Coll i Marta Pérez. Escenografia: Enric Romaní. Vestuari: Maria Albadalejo. Atrezzo: Montse Farrarons. Moviment: Robert González. Confecció vestuari: Maria Albadalejo i Ana Garete. Perruqueria: Cinta Moreno i Damaret. Pròtesis: David Chapanoff. Disseny d’il·luminació: Daniel Gener. Disseny de so: Damià Duran. Instal·ladors Leds: Xavier Aleixandre Caralt. Producció: Anna Castillo. Producció executiva: Marina Marcos. Distribució: Montse Farrarons. Comunicació i premsa: Ester Cánovas i Anna Castillo. Estudiant en pràctiques: Laura Villalba. Fotografies promocionals: Felipe Mena. Maquillatge i perruqueria – Fotografies promocionals: Inma Bono. Equip Teatre Akadèmia: Direcció artística: Guido Torlonia. Gerència i Cap de producció: Meri Notario. Cap de comunicació i màrqueting: Míriam Font. Premsa i assistència a la direcció artística: Fernando Solla. Cap tècnic: Lluís Serra. Tècnic auxiliar: Víctor Castro. Cap de sala: Núria Farrús. Gestió de públics: Rubén Salinas. Community Manager: Eladi Bonastre. Amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Agraïments: Editorial La Segona Perifèria, Escola Municipal de Música Can Ponsic, Flor González Lahuerta, Glòria Casas i Jaume Puig (Col·lecció etnològica Puig Casas), Laura Tamayo, Montse Palomar, Teatre Kaddish, Teatre Nacional de Catalunya, Xavi Maza. Coproducció d’El Maldà i el Teatre Akadèmia. Direcció de l'espectacle: Adrià Aubert Blanch i Carla Coll. Teatre Akadèmia, Barcelona, 26 gener 2024.

Doncs, “ce merder” és la nova revolució francesa que els actors i dramaturgs Ricard Farré i Arnau Puig han reinventat després de l'adaptació que van fer d'«El bon policia» de Santiago Rusiñol i, estirant més la corda, d'aquell Molière de «Les dones sàvies» que Ricard Farré va esculpir a quatre mans amb Enric Cambray. Els esmento perquè els dos més un fan tres espectacles similars per la concepció dramatúrgica: només dos intèrprets que fan tots els papers de l'auca d'uns quants personatges, una línia que El Maldà, que coprodueix aquest espectacle amb el Teatre Akadèmia, va experimentar també amb l'espectacle «Els secundaris», amb Laura Aubert i Bernat Cot. Aquí, l'equip d'«El collar de la reina» ha eixamplat la base, que dirien aquells, i han jugat amb la parella Arnau Puig (amic d'infància de la casa) i Marta Pérez (de T de Teatre). I el resultat és com un d'aquells bombons que tenen l'origen al Piamont, un Ferrero Rocher de xocolata que es desfà a la boca i que regalima licor fins a extasiar els cinc sentits. Marta Pérez i Arnau Puig fan tots els personatges de l'auca, prop d'una dotzena, des de la reina Maria Antonieta fins als joiers Boehmer i Bassenge, el cardenal Rohan, la dama Jean de Valois Saint-Rémy comtessa de Lamotte, un parell de perdulaires de carrer, algun secretari de la cort i una actriu que imita la reina com si fos una mena de Judit Martín imitant personatges a l'«Està passant»... [+ crítica]