30 d’abril 2020

El Teatre Lliure programa un pla de supervivència digital mentre duri el tancament forçós a causa del coronavirus amb lectures dramatitzades, clàssics per a tota la família, sessions de l'Escola de pensament, un projecte internacional i un xatbot a càrrec de Roger Bernat

El Teatre Lliure s'adapta a la situació actual de confinament que ha dut a la cancel·lació de la programació convencional d'aquesta temporada i convoca un programa d'ajuts extraordinaris a la creació i estrena una programació íntegrament digital, pensada i produïda per a ser gaudida a través dels canals i les xarxes socials del teatre.

Aquesta programació, que començarà al maig i s'allargarà fins al mes de juny, s'inclou sota el lema #TheShowMustGoOn i agafa el relleu a les iniciatives #LliureAlSofà i #TeatreAlFil, que des de finals de març i durant el mes d'abril han omplert de contingut escènic per via digital.

El pla de la nova programació inclou des del dijous, 7 de maig, el cicle de nova creació Lectures dramatitzades. Pau Vinyals i Júlia Barceló interpretaran l'autoficció «El gegant del Pi», escrit i dirigit per l'actor i amb música d'Arnau Vallvé, que es podrà veure fins al 10 de maig pel canal youtube. Del 28 al 31 de maig, oferirà un muntatge metateatral a tres veus sobre l'especulació, «El segon principi», de Mercè Sàrrias i Miguel Casamayor, interpretat per Mònica Glaenzel, Eli Iranzo i Maria Pau Pigem. Aquestes lectures dramatitzades es podran representar-se en format radiofònic o audiovisual. Els dies 10 i 31 de maig es farà un xat postfunció obert amb Pau Vinyals i Itziar González.

El Lliure obrirà l'11 de maig al web la proposta «Màkina SHK» de Roger Bernat. El dramaturg i director posa a disposició del públic un xatbot, un bot conversacional, creat i alimentat a partir de frases de Shakespeare amb qui es podrà mantenir una conversa virtual en anglès.

Per al públic familiar, hi haurà un contingut digital específic al canal de youtube del teatre amb adaptacions de clàssics teatrals per a nens i nenes acompanyades d'il·lustracions, com «La casa de Bernarda Alba» de Federico García Lorca, per Victoria Szpunberg (del 21 al 24 de maig), «Terra baixa», d'Àngel Guimerà, adaptada per Pau Miró (del 28 al 31 de maig) i «Antígona», de Sòfocles, adaptació d'Helena Tornero (del 4 al 7 de juny) i «El rei Lear», de William Shakesperare per Jordi Oriol (11 a 14 de juny).

La novetat internacional d'aquesta programació digital arriba de la mà de la xarxa de teatres europea «mitos21», de la qual el Teatre Lliure és membre. El Lliure se suma a «Històries d’una Europa en crisi i reflexió [Stories from a Europe in crisis and reflection]», un projecte especialment creat davant la situació de confinament actual, que coordina el teatre Dramaten d’Estocolm, en el qual participen sis teatres europeus més. La proposta està dirigida a la creació de monòlegs a partir d’entrevistes a persones que han treballat o treballen pel manteniment dels serveis essencials o a primera línia de la crisi sanitària. A partir de l'1 de juny, el Lliure mostrarà els seus resultats per youtube, tant del seu projecte com dels realitzats per la resta de teatres participants.

Durant el maig i el juny torna també l'Escola de pensament, un punt de trobada del teatre i el pensament, dinamitzat per Marina Garcés i Albert Lladó. El 19 de maig s'emetrà per youtube la conversa «El coratge i la representació. Sarajevo, 1993», amb el periodista de guerra, escriptor i dramaturg Alfonso Armada i el director de l’East West Theatre Company de Sarajevo, Haris Pašović com a convidats, i el 9 de juny, posarà punt i final a l'Escola el diàleg «L’humor com a acció directa. Escena i transgressió», que comptarà amb la participació de la pallassa Pepa Plana i el compositor Benet Casablancas.

En l'àmbit educatiu, el projecte Magda Puig EN RESiDÈNCiA a l'Institut Joan Fuster s'obrirà al públic general i a altres centres educatius que vulguin participar-hi. Amb el títol «No és art si no té la potencialitat de ser un desastre», una frase de l'artista Banksy, la creadora planteja una intervenció creativa que barreja llenguatges i convida els alumnes a descobrir i experimentar accions artístiques contemporànies. Cada dilluns entre l'11 de maig i l'1 de juny es farà pública una proposta creativa i es convidarà tothom que la segueixi i comparteixi a les xarxes socials fent servir el hashtag #MagdaPuigENRESiDÈNCiA. Aquest és un programa de l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) i el Consorci d'Educació de Barcelona (CEB) i és el segon any que el Teatre Lliure hi participa com a equip mediador. El 8 de juny, se'n farà una presentació pública de forma virtual.

I també en la branca educativa, el programa Escena Pilot, dut a terme en col·laboració amb l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB) i capitanejat aquest primer any per la creadora i directora Lali Àlvarez i l'actriu Gemma Martínez, tampoc s'atura. Les formacions al professorat seguiran online i es reconvertirà el que havia de ser un espectacle teatral de creació col·lectiva entre els instituts barcelonins Barri Besòs, Domènech i Montaner i Vila de Gràcia, en la realització d'un vídeo documental i artístic sobre la bellesa que es podrà veure el 4 de juny.

Programa extraordinari d'Ajuts a la creació Carlota Soldevila

El Teatre Lliure llança una nova línia d’Ajuts a la creació Carlota Soldevila per tal d’intentar fer front a la davallada de l’activitat degut al tancament dels teatres i continuar incentivant la creació teatral en situació de confinament.

La convocatòria està formada per un total de 20 ajuts dividits en 4 modalitats: disseny de projectes escènics (5 ajuts de 2.500 € cadascun), textos dramàtics (5 ajuts de 3.000 € cadascun), dramatúrgies en arts de carrer (5 ajuts de 2.500 € cadascun) i escena distant (5 ajuts de 1.250 € cadascun). Les dues darreres modalitats compten amb la complicitat de Fira Tàrrega i Temporada Alta respectivament, que formaran part dels jurat que seleccionarà les propostes.

La convocatòria estarà oberta entre el 2 i el 31 de maig i el veredicte es comunicarà de forma pública a finals de juny. Els projectes guanyadors hauran de desenvolupar la seva proposta en un disseny o un text (segons la modalitat) entre l’1 de juliol i el 15 de setembre de 2020.