«Els ossos de Montaigne». Dramatúrgia de Sadurní Vergés. Intèrprets: Daniela Brown, Marina Fullana, Laura Lliteras. Moviment: Cia. Unaiuna. Disseny del so: Àlex Polls. Espai escènic i imatges: Alfonso Ferri. Il·luminació: Sylvia Kuchinow. Vestuari: Marta Rafa. Sastressa: Aina March. Veus en off: Alex Brendemühl, Daniela Brown, Núria Lloansí, Núria Montes i Sadurní Verges. Fotografia: Aleix Marín. Producció: Xavier Gonzàlez, Escenapart. Agraïments: Anna Maria Ricart i Marc Chornet (Projecte Ingenu). Coproducció del Grec 2022 Festival de Barcelona, el Teatre Principal de Palma, Escenapart i Associació Elecktra. Amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya Departament de Cultura, Fundació Joan Brossa-Centre de les Arts Lliures. El projecte ha comptat amb el suport de les Beques “Premis Barcelona 2020” de l’Ajuntament de Barcelona. Ajudantia de direcció: Georgina Surià. Direcció: Glòria Balañà Altimira. Centre de les Arts Lliures - Fundació Joan Brossa, Barcelona, 27 maig 2023.
A finals del 2019 es va fer públic que es podien haver trobat les restes del filòsof Michel de Montaigne, autor dels «Essais», en un soterrani del Museu Aquitània de Bordeus on ja hi havia des de sempre un monument funerari buit en memòria del cèlebre pensador francès. El misteri va envoltar la troballa i encara més perquè se sabia que les restes d'aquell taüt, examinades abans amb la tècnica d'una càmera, havien estat traslladades provisionalment l'últim quart de segle XIX, per un incendi el 1871, al cementiri de la Chartreuse i havien tornat al que després seria el Museu Aquitània el 1886. Michel de Montaigne (castell de Montaigne, Perigord, 1533 - 1592), considerat l'inventor del gènere literari de l'assaig, és un dels personatges més influents del segle XVI per a altres pensadors i escriptors, encara avui, i un dels protagonistes del Renaixement. Entre l'aura de Montaigne i el misteri de gènere negre de les restes trobades fa més de tres anys, la directora Glòria Balañà Altimira —que aquesta temporada ha celebrat un dels èxits teatrals amb l'obra «Tot el que passarà a partir d'ara» al Teatre Lliure de Gràcia— ha recreat l'excavació arqueològica de les preteses restes de Montaigne i ha bastit un espectacle sobre l'aturada del temps i sobre el silenci, dos elements tan difícils d'aconseguir en ple segle XXI i, si no, que ho preguntin als veïns pròxims a l'Estadi Olímpic de Montjuïc amb els decibels dels concerts de Coldplay o als que resideixen al voltant del Fòrum amb nits com les del Primavera Sound. I encara sort tenen tots que el Sónar ha emigrat ja fa uns anys a indrets més insonoritzats com la Fira de l'Hospitalet... [+ crítica]