«Ai! La misèria ens farà feliços», de Gabriel Calderón. Traducció
de Joan Sellent. Intèrprets: Pere Arquillué, Daniela Brown, Joan
Carreras i Laura Conejero. Escenografia i il·luminació: Laura Clos
“Closca”. Vestuari: Adriana Parra. So: Ramon Ciércoles. Ajudanta
d'escenografia: Sergi Cerdan. Cap tècnic: Pere Capell - AP7 Projectes
tècnics. Regidora: Roser Puigdevall. Maquinista: Koko (Lluís Nadal).
Tècnic de llums: Àngel Puertas. Tècnic de so: Marcel Ferrer. Producció
executiva: Macarena García. Alumna en pràctiques: Julieta Dentone Silva
(ESAD - ITB, direcció). Construcció escenografia: Taller d'escenografia
Castells. Confecció vestuari: Núria Monfort. Comunicació i distribució:
Bitò. Equips del Teatre Lliure. Coproducció: Teatre Lliure i Temporada
Alta. Ajudanta de direcció: Martina Cabanas. Direcció: Gabriel Calderón.
Teatre Lliure Gràcia, Barcelona, 4 desembre 2025.
Poques vegades hi ha l'oportunitat de veure un quartet d'intèrprets com aquest en absolut estat de gràcia després que s'hagin posat en la pell dels personatges creats pel reconegut dramaturg, escriptor i director uruguaià, artífex de portar el català per primera vegada al Festival d'Avinyó amb «Història d'un senglar». Parlar de Gabriel Calderón (Montevideo, 1982) —que sembla que no té res a veure amb Calderón de la Barca malgrat la referència que plana per sota de la trama— és ja parlar d'un autor adoptat del teatre català, un autor uruguaià sensible amb el respecte a la llengua del país d'acollida perquè no ha dubtat gens que la seva obra «Ai! La misèria ens farà feliços», original en castellà, s'estrenés en versió catalana, una versió més que repolida, per reblar el clau, pel traductor teatral Joan Sellent. L'obra de Gabriel Calderón, fa uns anys, s'hauria titllat segurament de futurista, distòpica, del ram de la ciència-ficció i alguns atributs més per l'estil. Ara, però, tots aquests qualificatius han quedat superats perquè la Intel·ligència Artificial, àlies IA, ja és aquí per fer el bé o per fer el mal, per millorar encara una mica més el progrés que ens assetja i, segurament també, per ser usada i explotada per a les pitjors malifetes que encara no ens podem ni imaginar... [+ crítica]