15 de maig 2022

DARRERE EL TELÓ BLAU CEL DE LA POR

«Qui no s'atreveix a tremolar». Dramatúrgia d'Aura Foguet Seguí. Intèrprets: Carmela Poch, Bàrbara Roig i Manar Taljo. Escenografia i vestuari: Paula Font. Il·luminació: Ganecha Gil. Espai sonor: Clàudia Balletbó i Isabel Archs (Ölivia Musyk). Moviment: Lucía Torres. Fotografia: Isabel Archs. Ajudant de direcció: Elna Roca. Direcció: Aura Foguet Seguí. Companyia La Viciosa. El Maldà, Barcelona, 14 maig 2022.
 

La companyia La Viciosa manté la seva línia de teatre compromès, una definició que per comoditat benestant ja semblava que fos exiliada. I ho fa sense prescindir de l'aire poètic i simbolista, però també sense obviar la denúncia social que hi ha al darrere. Ho va fer amb l'obra «Alhayat o la suma dels dies», sobre els camps de refugiats, un dels espectacles que ha tingut i té encara una gira excepcional en temps de crisi i que s'ha anat reposant en auditoris i fins i tot centres cívics perquè lamentablement la seva tesi de caire realista no ha desaparegut de la capa de la terra. Ara, també amb la dramatúrgia d'Aura Foguet Seguí —que ja va ser coautora amb la seva germana, Laia Foguet, d'«Alhayat o la suma dels dies»— posa el dit a la nafra dels silencis al voltant dels abusos infantils amb una proposta teatral que reuneix diferents registres: la paraula, la música, la poètica i el moviment coreogràfic. I potser hauria de dir també amb una mica de cultura gastronòmica perquè les dues truites cargolades que s'hi cuinen, cargolades com en deien abans, o a la francesa, com en diuen ara, a segons quines hores fan entrar la gana. Els espectadors caldrà que esperin al desenvolupament complet de la trama per esbrinar què és el que li passa a la petita / adolescent / jove Rita, interpretada en diferents etapes de la seva vida per Manar Taljo, que ja era també a «Alhayat...» (El Maldà) i que s'ha vist recentment a «Síndrome de gel» (Teatre Lliure), una actriu barcelonina filla de pare sirià i mare catalana que té l'avantatge de poder alternar papers de personatges relacionats amb el seu doble origen... [+ crítica]