«El cine (The Flick)», d'Annie Baker. Traducció de Neus Bonilla
Benages. Intèrprets: Sara Diego Boladeras, David Marcé Tarradas, Roger
Torns i Ton Vieira Poblet. Escenografia: Sebastià Brosa. Vestuari:
Albert Pascual. Caracterització: Imma Capell. Il·luminació: Ganecha Gil.
Disseny audiovisual: Guillem Rodríguez. Moviment: Bea Vergés. Ajudanta
d'escenografia: Laura Martínez. Alumna en pràctiques de direcció: Mar
Cortilla Ribas (Col·legi del Teatre). Alumna en pràctiques
d'escenografia: Celeste Alcázar Huapaya (Elisava). Assistents en
pràctiques internacionals: Nuha AlYamani i Abdullaziz Mokhlis (Ministeri
de Cultura de l'Aràbia Saudí). Producció: Teatre Lliure. Acord
especial amb United Talent Agency. Agraïments: Filmoteca de Catalunya,
Espai Texas i Victoria Szpunberg. Ajudanta de direcció: Muguet Franc.
Direcció de l'espectacle: Marilia Samper. Teatre Lliure Gràcia,
Barcelona, 29 novembre 2023.
Allò que diuen de si una
imatge val més que mil paraules, es podria aplicar aquí, però amb un
retoc: un silenci val més que mil paraules. La dramaturga nord-americana
Annie Baker (Cambridge, Massachussets, EUA, 1981), guanyadora del premi
Pulitzer del 2013 per aquesta obra, titulada originalment «The Flick»
(La pel·lícula), és conscient que vol incidir sobre la importància del
silenci, del temps pausat, del temps aturat. ¿I quin espai millor per
aturar el temps i per explotar el silenci que una sala de cinema? La
sala de cinema d'Annie Baker és una sala especial, romàntica,
nostàlgica, enyorada segurament pels més cinèfils que han vist com
desapareixia a poc a poc tot un món de ficció materialitzat pel recanvi
dels projectors de 35 mm i les velles bobines i els carbonets per
millorar la il·luminació per suports digitals accionats simplement amb
un play... i, si cal, per WiFi a través del mòbil. El muntatge que ha
dirigit respectuosament amb la decisió de l'autora, la també dramaturga
Marilia Samper, amb una excel·lent i rigorosa traducció de l'anglès al
català de Neus Bonilla, compta amb un suggerent espai escènic d'una
cinquantena de velles butaques de cinema vermelles encarades als
espectadors. Al fons, una antiga estructura de sala envellida pel temps
analògic —és en un lloc qualsevol de Massachussets, però podria ser en
qualsevol lloc de Catalunya— i, damunt, la cabina de projecció,
d'aquelles cabines que va mitificar com un llegat el film «Cinema
Paradiso». La gran pantalla són els espectadors. I quan comença la
projecció, són ells els que reflecteixen les imatges dels fotogrames ni
que sigui a la cua dels títols de crèdit. Els tres protagonistes d'«El
cine» —hi ha un quart personatge que fa d'extra—, es miren en el mirall
dels espectadors perquè el que ells tres senten, el que ells tres viuen,
el que ells tres pateixen, podria ser també el que senten, el que viuen
i el que pateixen molts dels qui fan el paper d'espectadors... [+ crítica]