13 d’agost 2015

«T'estimo però no tant», de José Luís Alonso de Santos. Versió catalana de Miquel Murga. Intèrprets: Josep Linuesa, Ferran Castells i Mònica Corral. Espai escènic: Armand Tarragó. Construcció escenografia: Gordon Svaboda Craig. Vestuari: Albert Borrell. Disseny il·luminació: Daniel Gener. Tècnic: Albert Giner. Regidor: Adrià Ricó. Ajudant direcció: Marià Font. Direcció: Miquel Murga. Teatre Gaudí Barcelona (TGB), Barcelona, 23 novembre 2014. Reposició: 6 febrer 2015. Reposició: 13 agost 2015.

De parelles estranyes n'hi ha de tots colors i de tota mena. Aquesta n'és una. La del Fede i el Robert, un informàtic i un professor d'institut que comparteixen pis marcats per un passat romàntic difícil d'explicar, però no tan insòlit. Per això, de tant en tant, parlen de "la nostra dona" quan es refereixen a la tal Carmeta (Carmela, en l'original castellà), un personatge absent, ex i ex, és a dir, ex de l'un i ex de l'altre. A vegades, els personatges absents mouen més els fils que els que en realitat apareixen en escena. Els espectadors d'aquesta comèdia podran comprovar com també és així. I descobriran algunes de les sorpreses que amaga la trama, ni que la més evident i gairebé previsible estigui amagada sota d'un dels coixins del sofà. Comèdia d'embolics, doncs, però sense gaires cops de porta. L'embolic sura en l'ambient i es va cabdellant i descabdellant a manera que es va coneixent quina és la relació i la situació dels dos principals personatges. Només de resquitlló es fa inevitable pensar en dos altres cèlebres protagonistes de parella masculina com ho són els de Neil Simon a 'The Old Couple' ('La extraña pareja')... [+ crítica]

06 d’agost 2015

«Cloaca», de Maria Goos. Traducció de Lluís Montserrat. Adaptació de Roger Pera. Intèrprets: Xavi Casan, Ramon Godino, Miquel Sitjar, Pep Papell i Konstantina Titkova. Escenografia i vestuari: Gala Garriga. Il·luminació: Daniel Gener. Tècnic de sala: Andrey Kravchyk. Producció escènica: Jofre Blesa & Rafaela Rivas. Ajudant direcció: Jesús Milà. Direcció: Òscar Molina. Versus Teatre, Barcelona, 19 febrer 2015. Reposició: 6 agost 2015.

L'obra es va veure per primera vegada a Catalunya, en versió espanyola, dirigida per Javier Daulte, fa deu anys, al Teatre Goya. Aleshores, des que circulava per diversos escenaris, dirigida per Josep Maria Mestres, es va titular 'Baraka', un nom de filiació àrab que té diverses definicions. L'autora Maria Goos (Breda, Països Baixos, 1956) va escriure 'Cloaca' —aquest és en realitat el seu títol original— el 2002 perquè fos interpretada per una companyia holandesa local, Het Toneel Speelt, però arran de l'estrena el 2004 al The Old Vic de Londres, sota la direcció de Kevin Spacey, l'obra es va convertir de seguida en un bestseller internacional. 'Cloaca' és una obra difícil de portar a escena. La dificultat parteix de la mateixa autoria perquè els quatre personatges masculins —vells amics de joventut— van a la deriva i difícilment es troben. L'anècdota de fons que els reuneix són uns quants quadres —quatre teles aparentment sense valor rebutjades en diverses exposicions oficials— acumulades o custodiades a casa seva per un funcionari de l'Ajuntament com a compensació pels més de vint anys de servei. Però les teles, que sobtadament van pujar de cotització quan el pintor es va morir, s'han de tornar a l'Ajuntament i, quan el funcionari en qüestió rep la reclamació, la desesperació s'apodera d'ell perquè la meitat ja les ha passat pel folre de la cartera... [+ crítica]

31 de juliol 2015

Balanç del Grec 2015: El miracle dels pans i els peixos

Sí, ja se sap, la base del balanç haurien de ser els números i les mitjanes d'ocupació. Un clàssic tan enganyós com difícil d'analitzar en un certamen que ofereix la majoria de propostes només en dues o tres funcions i algunes altres durant un mes seguit i que algunes tenen un aforament reduït i unes altres, un aforament immens... que no s'acaba d'omplir mai del tot, tret d'algunes excepcions, sobretot musicals. Però les circumstàncies polítiques han eclipsat la naturalesa del balanç. El canvi de govern a l'Ajuntament de Barcelona —amb la gestió en minoria del col·lectiu Barcelona en Comú i l'embadocament dels que li donen suport des de l'oposició a-veure-les-venir— i el relleu al capdavant de l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) del regidor de CiU anterior per una comissionada de Cultura, Berta Sureda, coneixedora de La Virreina i d'algunes de les seves estratègies culturals dels últims trenta anys, fa que, a cada intervenció dels nous representants del consistori, salti la guspira. La guspira del Grec ha estat l'anunci de Berta Sureda —de fet, no podia dir res de l'èxit de la programació perquè ni tan sols hi havia participat de lluny estant com estava al Reina Sofía de Madrid— parlant del relleu en la direcció del Grec del seu director actual, Ramon Simó, que ha batallat quatre anys amb un pressupost simbòlic (uns 3 milions €) i que ha demostrat que el miracle dels pans i els peixos —llegeixi's: els euros i els espectacles— pot ser possible malgrat l'esquerra alternativa i els vents anticlericals que corren —recordi's el lleig que li espera a la Mercè— si en comptes d'estirar més el braç que la màniga, el que es fa és arromangar-se les mànigues fins a l'alçada del colze... [+ article íntegre]

30 de juliol 2015

«La imaginación del futuro». Dramatúrgia: La Re-sentida. Direcció: Marco Layera. Interpretació: Diego Acuña, Benjamín Cortés, Carolina de la Maza, Luis Moreno, Pedro Muñoz, Carolina Palacios, Rodolfo Pulgar i Benjamín Westfall. Composició musical: Marcelo Martínez. Grec 2015. Sala Fabià Puigserver, Teatre Lliure Montjuïc, Barcelona. Del 28 al 30 de juliol.

«La imaginación del futuro». Dramatúrgia: La Re-sentida. Direcció: Marco Layera. Interpretació: Diego Acuña, Benjamín Cortés, Carolina de la Maza, Luis Moreno, Pedro Muñoz, Carolina Palacios, Rodolfo Pulgar i Benjamín Westfall. Composició musical: Marcelo Martínez. Escenografia: Pablo de la Fuente. Il·luminació: Cristian Reyes. Cap tècnic: Karl-Heinz Sateler. So: Alonso Orrego. Producció: Nicolás Herrera. Producció executiva delegada: Velvet Events. Una coproducció de La Re-sentida, Festival Internazionale della Creazione Contemporanea de Terni (Itàlia) i la Fundación Teatro a Mil. Sala Fabià Puigserver, Teatre Lliure Montjuïc, Barcelona. Del 28 al 30 de juliol. [veure crítiques]

28 de juliol 2015

«Il n'est pas encore minuit...». Creació: Compagnie XY. Artistes en gira: Abdeliazide Senhadji, Amaia Valle, Andrés Somoza, Caroline Le Roy, Alice Noel, Ann-Katrin Jornot, Antoine Thirion, Aurore Liotard, Charlie Vergnaud, David Badia Hernández, David Coll Povedano, Denis Dulon, Emmanuel Dariès, Evertjan Mercier, Guillaume Sendron, Gwendal Beylier, Jérôme Hugo, Mohamed Bouseta, Alexandre Fournier, Thomas Samacoïts, Thibaut Berthias, Xavier Lavabre i Zinzi Oegema. Grec 2015. Amfiteatre Teatre Grec Montjuïc, Barcelona. Del 27 al 28 de juliol.

«Il n'est pas encore minuit...». Creació: Compagnie XY. Artistes en gira: Abdeliazide Senhadji, Amaia Valle, Andrés Somoza, Caroline Le Roy, Alice Noel, Ann-Katrin Jornot, Antoine Thirion, Aurore Liotard, Charlie Vergnaud, David Badia Hernández, David Coll Povedano, Denis Dulon, Emmanuel Dariès, Evertjan Mercier, Guillaume Sendron, Gwendal Beylier, Jérôme Hugo, Mohamed Bouseta, Alexandre Fournier, Thomas Samacoïts, Thibaut Berthias, Xavier Lavabre i Zinzi Oegema. Col·laboracions artístiques: Loïc Touzé, Emmanuel Dariès, Valentin Mussou i David Gubitsch. Col·laboració acrobàtica: Nordine Allal. Participants en el lindy hop: Aude Guiffes i Philippe Mencia. Vestuari: Nadia Léon. Disseny d’il·luminació: Vincent Millet. Direcció de producció: Peggy Donck i Antoine Billaud. Una coproducció d’EPPGHV - Parc de La Villette, L’Equinoxe - Scène Nationale de Châteauroux, MC2 Grenoble, L’Hippodrome, Scène Nationale de Douai / Tandem Douai-Arras, L’Onde - Théâtre de Vélizy-Villacoublay, La Verrerie d’Alès - Pôle National Cirque Languedoc-Roussillon, Phénix - Scène Nationale de Valenciennes, EPCC Le Quai - Angers i Pôle Cirque Méditerranée (CREAC Marseille, Théâtre Europe La Seyne), Scène Nationale d’Orléans i Théâtre Brétigny – Scène Conventionnée du Val d’Orge. Coproduccions i residències: Biennale de la Danse (Lió), Cirque Théâtre d’Elbeuf (Pôle National des Arts du Cirque Haute Normandie), Scène Nationale de Melun-Sénart i CIRCa (Pôle National des Arts du Cirque Midi Pyrénées). Residències: La Brèche (Pôle National des Arts du Cirque Basse Normandie), La Cité du Cirque (Le Mans), Le Prato (Pôle National des Arts du Cirque Lille), Maison de la Danse (Lió) i Pôle Cirque Méditerranée (Théâtre Europe La Seyne, CREAC Marseille). Amfiteatre Teatre Grec Montjuïc, Barcelona. Del 27 al 28 de juliol. [veure crítiques]

Lluís Pasqual i la Kompanyia Lliure porten al 43è Festival Internacional de Teatre de la Biennal de Venècia que dirigeix Àlex Rigola la versió de l'obra «El caballero de Olmedo» estrenada a Barcelona

L'obra es representa el dia 1 d’agost al Teatro alle Tese i significa la seva estrena a Itàlia. 'El caballero de Olmedo', de Félix Lope de Vega, es va estrenar al Teatre Lliure de Montjuïc el març del 2014. Es tracta d'una adaptació del mateix Lluís Pasqual a partir de la versió de Francisco Rico. La Kompanyia Lliure la integren: Laura Aubert, Javier Beltrán, Paula Blanco, Jordi Collet, Carlos Cuevas, Pol López, Pepe Motos (músic), Francisco Ortiz, Mima Riera, Antonio Sánchez (músic), Rosa Maria Sardà / Francesca Piñón, David Verdaguer i Samuel Viyuela. És una coproducció del Teatre Lliure i la Compañía Nacional de Teatro Clásico [crítica de l'estrena]. La Biennal de Venècia té lloc del 30 de juliol al 9 d'agost i la dirigeix qui va ser director del Lliure, Àlex Rigola. Lluís Pasqual, a més de dirigir 'El caballero de Olmedo', també participa en un taller on parlarà de l’actor en el teatre de Txèkhov, juntament amb tallers d'altres directors de l’escena internacional com Oskaras Koršunovas, Christoph Marthaler o Thomas Ostermeier. Igualment, Albert Faura i Max Glaenzel imparteixen un taller sobre escenografia i il·luminació escènica i Anna Pérez Pagès, un sobre estratègies de comunicació social per a crítics teatrals. L'Agrupación Señor Serrano hi presenta 'A House in Asia'. L'Institit Ramon Llull col·labora amb la presència catalana a la Biennal de Teatre, la Biennal d’Arts Visuals i la d’Arquitectura. Actualment, s'exposa a Venècia 'Singularity', el projecte del cineasta Albert Serra i de Chus Martínez.

27 de juliol 2015

La sèrie «Section de recherches» que estrena TV3 barreja el gènere negre, la intriga i un ritme trepidant que manté activat l'enjòlit dels espectadors

‘Section de recherches’ (en versió catalana, 'Unitat d'investigació') és una sèrie televisiva francesa creada per Steven Bawol et Dominique Lancelot i que des del 2006 es manté amb 9 temporades ininterrompudes en el canal TF1. Importada ara per la Televisió Catalana, omple la migdiada de l'estiu, de dilluns a divendres. Hi trobaran tots els ingredients imprescindibles els amants del gènere negre i la intriga. Amb un ritme trepidant, l'espectador va fent salts de la mateixa manera que els fa el guionista i els protagonistes de la investigació, apuntant sospites, sospitosos i hipòtesis i desmuntant-los tot seguit fins a arribar a la resolució final. I tot en una hora justa. A més, es poden matar tres pardals d'un tret: lectura, a través dels subtítols en català; aprenentatge —o refresc— del francès si es visualitza, tal com és aconsellable, en versió original; i repòs de migdiada estiuenca amb una novel·la negra... en colors. La sèrie la protagonitzen, des de fa nou temporades i com a intèrprets principals: Xavier Deluc, Chrystelle Labaude, Franck Sémonin, Manon Azem i Julie Fournier. La banda sonora de la sèrie ha tingut diferents compositors: Simon Cloquet-Lafollye (2006-2013), Guillaume de la Chapelle (2014) i Christophe La Pinta (2015). A França, les ciutats importants tenen una unitat d'investigació que resol els crims i delictes més greus i complexos. Un assassinat, una desaparició o una violació denunciada a la brigada local atrauen el focus de la unitat d'elit de la gendarmeria i un equip d'especialistes es dedica a resoldre situacions fosques i plenes d'intriga. En aquesta ficció, l'equip se situa a Bordeus, cosa que ja té mèrit tenint en compte la centralitat de París per als francesos. La sèrie es coproduïda per Auteurs Associés, Dragons Films i R. T. B. F. (Télévision Belge), s'ha distribuït a Bèlgica, Suïssa, Itàlia i Rússia.

Informació sobre la sèrie: http://www.sectionderecherches.fr/

Fotomuntatge amb el resum de la novena temporada:



«La clausura del amor». Dramatúrgia, concepció i direcció: Pascal Rambert. Traducció i versió: Coto Adánez. Interpretació: Israel Elejalde i Bárbara Lennie. Cor de nenes i nens: Cor Petits Cantors Amics de la Unió. Grec 2015. Teatre Lliure Gràcia, Barcelona. Del 23 al 26 de juliol.

«La clausura del amor». Dramatúrgia, concepció i direcció: Pascal Rambert. Traducció i versió: Coto Adánez. Interpretació: Israel Elejalde i Bárbara Lennie. Cor de nenes i nens: Cor Petits Cantors Amics de la Unió. Escenografia: Eduardo Moreno. Il·luminació: Pau Fullana. Vestuari: Sandra Espinosa. Lligadures: Clara Gortázar. Ajudantia de direcció: Fernando Sánchez-Cabezudo. Ajudantia de producció: Pablo Ramos. Road manager: Léa Béguin. Direcció de producció: Jordi Buxó i Aitor Tejada. Una producció de Buxman Producciones i Kamikaze Producciones. En coproducció amb el Grec 2015 Festival de Barcelona i el XXXIII Festival de Otoño a Primavera de Madrid. Teatre Lliure Gràcia, Barcelona. Del 23 al 26 de juliol. [veure crítiques]

26 de juliol 2015

Acaba la sèrie televisiva ‘Cites’, que ha emès TV3 tots els dilluns durant tretze capítols amb una audiència mitjana de 400.000 espectadors

‘Cites’, una sèrie basada en l’homònima anglesa, ‘Dates’, va ser creada per Brial Elsley, el 2013. Barreja la comèdia romàntica i el drama en una seguit de primeres trobades de diferents parelles, 24 personatges, que s'han conegut mitjançant contactes via Internet. L’estol d’intèrprets ha reunit alguns dels noms més joves de sèries, pel·lícules i obres teatrals: Nausicaa Bonnín, Marc Cartes, Aurora Cervera, Leticia Dolera, Biel Duran, Miki Esparbé, Miquel Fernández, Isak Férriz, Aida Folch, Francesc Garrido, Montse German, Paula Gutiérrez, Josep Julien, Marta Marco, Júlia Molins, Aida Monner, Eduardo Noriega, Aida Oset, Íngrid Rubio, Ricard Sales, Jordi Sánchez, Eva Santolaria, Bea Segura i Miquel Sitjar. La versió catalana, produïda per Arca Audiovisual i Filmax, dirigida per Pau Freixas, Marta Pahissa, Patricia Font i Paco Caballero, ha tingut una audiència entre discreta i notable (una mitjana de 400.000 espectadors diaris), possiblement perquè la sèrie amb prou feines té trama i el desenllaç no ofereix cap resolució ni atractiu especial. Més justa, doncs, que un paper de fumar pel que fa al guió, la sèrie ‘Cites’ ha captivat els espectadors principalment pel retrat urbà i l’skyline de Barcelona, majoritàriament nocturn, i per la banda sonora, sobretot pel tema principal de la sèrie, ‘Blank piece of paper’, interpretat per Luthea Salom. És a partir de ‘Cites’ que molts espectadors han descobert que la cantant és catalana, criada al Canadà i establerta ara a Nova York. Luthea Salom interpreta folk i pop independent amb melodies suaus i minalistes. Ha publicat 4 discos: ‘The little things we do’ (2013) , ‘Kick on the head’ (2010) —al qual pertany la cançó que serveix de banda sonora a ‘Cites’—, ‘Sunbeam surrounded by winter’ (2007)  i ‘Out of without’ (2001). La seva creació més recent és la cançó ‘By your side’, tema principal de la pel·lícula ‘Requisitos para ser una persona normal’, dirigida i protagonitzada per la també actriu de la sèrie, Leticia Dolera.

Videoclip del tema principal de la sèrie 'Cites', ‘Blank piece of paper’, interpretat per Luthea Salom


Web amb tota la informació dels capítols i els personatges de la sèrie 'Cites':
http://www.ccma.cat/tv3/cites/capitols/

Entrevista a Luthea Salom on explica els seus orígens i la seva relació amb Barcelona:
http://www.ccma.cat/tv3/cites/qui-es-luthea-salom/noticia/2670836/

25 de juliol 2015

«Ella i els arquitectes». Dramatúrgia: Gerard Vàzquez. Direcció: Damià Barbany. Interpretació: Andrea Portella, Quim Lecina, Bernat Quintana, Víctor Álvaro. Veus en off dels titelles: Joan Anguera, Xavier Capdet, Francesc Orella, Ferran Rañé i Boris Ruiz. Cançons: 'La bonaventura' i 'Divina Isabel' (populars del segle XVIII). Manipulació dels titelles: Víctor Álvaro. Grec 2015. El Born Centre Cultural, Barcelona. Del 22 al 26 de juliol.

«Ella i els arquitectes». Dramatúrgia: Gerard Vàzquez. Direcció: Damià Barbany. Interpretació: Andrea Portella, Quim Lecina, Bernat Quintana, Víctor Álvaro. Veus en off dels titelles: Joan Anguera, Xavier Capdet, Francesc Orella, Ferran Rañé i Boris Ruiz. Cançons: 'La bonaventura' i 'Divina Isabel' (populars del segle XVIII). Manipulació dels titelles: Víctor Álvaro. Disseny i construcció dels titelles: Núria Mestres. Assessorament en manipulació de titelles: Toni Rumbau. Disseny d’escenografia i vestuari: Damià Barbany. Construcció del teló de fons i del terra: Sundisa. Construcció de l’skyline: Ramon de los Heros. Construcció de les maquetes: Espai Model i alumnes de l’Escola d’Arquitectura de la UPC. Confecció del vestuari: Carmen González. Assessorament arquitectònic: Antoni Ramon i Cèsar Díaz, arquitectes i professors de l’Escola d’Arquitectura de la Universitat Politècnica de Catalunya. Disseny d’il·luminació: David Bofarull. Disseny de so: Aurélie Raoût (Lilou). Cap tècnic: Lluís Serra. Regidoria: Anna Cartes. Producció executiva: Cristina Raventós. Una coproducció del Grec 2015 Festival de Barcelona i Bohèmia’s Produccions. El Born Centre Cultural, Barcelona. Del 22 al 26 de juliol. [veure crítiques]

«The Civil Wars». Concepció, text i direcció: Milo Rau. Text i interpretació: Karim Bel Kacem, Sara de Bosschere, Sébastien Foucault i Johan Leysen. Investigació i dramatúrgia: Eva-Maria Bertschy. Grec 2015. Sala Ovidi Montllor, Mercat de les Flors, Barcelona. Del 23 al 25 de juliol.

«The Civil Wars». Concepció, text i direcció: Milo Rau. Text i interpretació: Karim Bel Kacem, Sara de Bosschere, Sébastien Foucault i Johan Leysen. Investigació i dramatúrgia: Eva-Maria Bertschy. Escenografia i vestuari: Anton Lukas. Vídeo: Marc Stephan. Disseny de so: Jens Baudisch. Disseny d’il·luminació: Abdeltife Mouhssin, Bruno Gilbert i Aymrik Pech. Assessorament musical: Colette Broeckerti i Eurudike De Beul. Ajudantia de direcció: Mirjam Knapp. Assistència en la investigació: Aurélie Di Marino. Assistència tècnica i escenogràfica: Bruno Gilbert i Aymrik Pech. Cap de producció: Mascha Euchner-Martinez i Eva-Karen Tittmann. Producció executiva local: Velvet Events. Una producció de Milo Rau i l’International Institute of Political Murder. Coproduït per: Kunstenfestivaldesarts en col·laboració amb Beursschouwburg (Brussel·les), Zürcher Theater Spektakel, Kaserne Basel, Schlachthaus Theater Bern, La Bâtie - Festival de Genève, Schaubühne am Lehniner Platz (Berlín) i Théâtre Nanterre-Amandiers (París). Amb el suport de Stadt Zürich Kultur, Pro Helvetia, Ernst Göhner Stiftung, Migros Kulturprozent, kulturelles.bl, Kanton St. Gallen Kulturförderung / Swisslos, Paul Schiller Stiftung, GGG Basel, Goethe-Institut Brussels i Pianofabriek Brussels. Amb la col·laboració del Goethe Institut. Sala Ovidi Montllor, Mercat de les Flors, Barcelona. Del 23 al 25 de juliol. [veure crítiques]

«Los esqueiters». Dramatúrgia i direcció: Nao Albet i Marcel Borràs, amb la col·laboració de Juan Miranda. Creació i interpretació: Nao Albet, Alfredo Baccetti, Dallas Bayley, Marcel Borràs, Michael Diligent i Kristina Westad. Composició musical: Nao Albet i Marcel Borràs, a partir de les composicions de BadBadNotGood. Grec 2015. Centre de Cultura Contemporània (CCCB), Barcelona. Del 22 al 25 de juliol.

«Los esqueiters». Dramatúrgia i direcció: Nao Albet i Marcel Borràs, amb la col·laboració de Juan Miranda. Creació i interpretació: Nao Albet, Alfredo Baccetti, Dallas Bayley, Marcel Borràs, Michael Diligent i Kristina Westad. Composició musical: Nao Albet i Marcel Borràs, a partir de les composicions de BadBadNotGood. Escenografia: Max Glaenzel. Coreografia: Nao Albet, Marcel Borràs i Anna Hierro. Disseny d’il·luminació: Lluís Martí. Disseny de vídeo: Oslo Albet i Miquel Díaz. So i ombra: Oslo Albet. Construcció escenografia: Xarli i Ou. Construcció de la rampa: Anagrama. Producció executiva: Anabel Labrador. Una coproducció del Grec 2015 Festival de Barcelona, La Brutal i Temporada Alta - Festival de Tardor de Catalunya, Girona-Salt. Centre de Cultura Contemporània (CCCB), Barcelona. Del 22 al 25 de juliol. [veure crítiques]

«El cinquè hivern». Direcció i interpretació: María Muñoz i Pep Ramis. Col·laboració en la direcció: Jordi Casanovas. Assistència d’assajos: Neus Villà. Col·laboracions artístiques: Vincent Dunoyer i Leo Castro. Text: Erri de Luca. Grec 2015. Sala Maria Aurèlia Capmany, Mercat de les Flors, Barcelona. Del 22 al 23 de juliol.

«El cinquè hivern». Direcció i interpretació: María Muñoz i Pep Ramis. Col·laboració en la direcció: Jordi Casanovas. Assistència d’assajos: Neus Villà. Col·laboracions artístiques: Vincent Dunoyer i Leo Castro. Text: Erri de Luca. Espai sonor i composició: Fanny Thollot. Col·laboracions musicals: Alia Sellami, Niño de Elche i Israel Galván. Veu en off a la versió en català: Meritxell Yanes. Disseny d’il·luminació: August Viladomat. Espai escènic: Pep Aymerich i Pep Ramis. Vestuari: CarmepuigdevalliplantéS. Tècnic de so: Andreu Bramon. Tècnic muntador: Pau Costa. Producció tècnica: Punt de Fuga. Producció executiva: Mal Pelo. Una coproducció del Grec 2015 Festival de Barcelona, Mal Pelo, Théâtre de la Ville de Paris (França), Mercat de les Flors de Barcelona, Agora de la Danse de Mont-real (Canadà), La Briqueterie - Centre de Développement Choréographique du Val-de-Marne (França), Théâtre d’Ivry-sur-Seine Antoine Vitez (França), La Villete, (París, França) i Temporada Alta 2015 - Festival de Tardor de Catalunya (Girona/Salt). Amb la col·laboració d’O Espaço do Tempo, Montemor-o-Novo (Portugal) i el Centre de Creació l’Animal a l’Esquena (Celrà). Sala Maria Aurèlia Capmany, Mercat de les Flors, Barcelona. Del 22 al 23 de juliol. [veure crítiques]

«The Guest». Coreografia: Ina Christel Johannessen Interpretació: Line Tørmoen, Pia Elton Hammer, Mate Meszaros, Jon Filip Fahlstrøm, Dimitri Jourde, Merete Hersvik, Antero Hein, Valtteri Raekallio, Edhem Jesenkovic, Yaniv Cohen i Cecilie Lindeman Steen. Composició musical: Demdike Stare i Le Trio Joubran. Grec 2015. Sala Fabià Puigserver, Teatre Lliure Montjuïc, Barcelona. Del 22 al 23 de juliol.

«The Guest». Coreografia: Ina Christel Johannessen Interpretació: Line Tørmoen, Pia Elton Hammer, Mate Meszaros, Jon Filip Fahlstrøm, Dimitri Jourde, Merete Hersvik, Antero Hein, Valtteri Raekallio, Edhem Jesenkovic, Yaniv Cohen i Cecilie Lindeman Steen. Composició musical: Demdike Stare i Le Trio Joubran. Concepció visual: Ina Christel Johannessen. Disseny d’il·luminació: Chrisander Brun. Disseny de so: Morten Pettersen. Supervisió de vestuari: Therese Vågane. Coordinació tècnica: Nico Benz. Relacions internacionals: Lene Bang. Cap de producció: Linn Eidås. Una producció de zero visibility corp. Coproduït per: Akropoditi Dance Centre (Syros, Grècia), O Espaço de Tempo (Montemor o Novo, Portugal), Dansearena Nord (Hammerfest) i Dansens Hus (Oslo). Sala Fabià Puigserver, Teatre Lliure Montjuïc, Barcelona. Del 22 al 23 de juliol. [veure crítiques]

23 de juliol 2015

«Sócrates. Juicio y muerte de un ciudadano». Autor: Mario Gas i Alberto Iglesias. Direcció: Mario Gas. Repartiment: Josep Maria Pou, Carles Canut, Amparo Pamplona, Pep Molina, Borja Espinosa, Ramon Pujol i Guillem Motos. Grec 2015. Teatre Romea. Barcelona. Del 16 de juliol al 2 d'agost.

«Sócrates. Juicio y muerte de un ciudadano». Autor: Mario Gas i Alberto Iglesias. Direcció: Mario Gas. Repartiment: Josep Maria Pou, Carles Canut, Amparo Pamplona, Pep Molina, Borja Espinosa, Ramon Pujol i Guillem Motos. Escenografia: Paco Azorín. Il·luminació: Txema Orriols. Figurinista: Antonio Belart. Espai sonor: Àlex Polls. Ajudanta de direcció: Montse Tixé. Ajudant d’escenografia: Alessandro Arcangeli. Ajudanta de vestuari: Carlota Ricart. Estudiant en pràctiques de direcció: Selene Perdomo. Direcció de producció: Amparo Martínez. Cap de producció: Maite Pijuan. Producció executiva: Marina Vilardell. Regidoria: Montse Tixé. Sastreria: Rosario Macías. Cap tècnic del teatre: Sergi Lobaco. Tècnic del teatre: Raúl Martínez. Construcció d’escenografia: Taller d’Escenografia Sant Cugat. Confecció del vestuari: Goretti Puente. Una coproducció del Grec 2015 Festival de Barcelona, Teatre Romea i Festival Internacional de Teatro Clásico de Mérida. Amb la col·laboració del Teatre-Auditori Sant Cugat. Teatre Romea. Barcelona. Del 16 de juliol al 2 d'agost. [veure crítiques]

«Bangkok». Autor i direcció: Antonio Morcillo López. Intèrprets: Carlos Álvarez-Nóvoa i Dafnis Balduz. Grec 2015. La Villarroel, Barcelona. De l'1 de juliol al 2 d'agost.

«Bangkok». Autor i direcció: Antonio Morcillo López. Intèrprets: Carlos Álvarez-Nóvoa i Dafnis Balduz. Escenografia: Paco Azorín. Vestuari: Gimena González Busch. Il·luminació: Kiko Planas. Espai sonor: Ramon Ciércoles. Caracterització: Toni Santos. Imatges: Pedro Chamizo. Ajudant de direcció: Óscar García Recuenco. Direcció de producció: Amparo Martínez. Cap de producció: Maite Pijuan. Producció executiva: Raquel Doñoro. Responsable tècnic: Txema Orriols. Cap tècnic del teatre: Gervasi Juan. Ajudant d’escenografia: Alessandro Arcangeli. Regidora: Marta González. Construcció de l’escenografia: Taller d’Escenografia Sant Cugat. Alumne en pràctiques del Màster Universitari d’Estudis Teatrals: Christian Escudero. Una coproducció del Grec 2015 Festival de Barcelona, La Villarroel i el Centro Dramático Nacional. La Villarroel, Barcelona. De l'1 de juliol al 2 d'agost. [veure crítiques]

El guionista, novel·lista i dramaturg Jean-Claude Carrière passa pel Festival Grec 2015 de BCN amb un relat estrenat el 2008 a París i que ara ha versionat en català l'actor Ricard Borràs

Amb motiu del pas per Barcelona del guionista, novel·lista i dramaturg Jean Claude Carrière, recuperem una entrevista de contingut intemporal i inèdita que la redacció de «Bit de cultura» i «Clip de Teatre» va realitzar amb ell ara fa prop de vint anys. En l'entrevista, Jean-Claude Carrière afirma, entre altres coses, que a la vida real, les històries són tan inversemblants que no es poden creure i parla d'alguns dels seus treballs més importants amb els millors directors de cinema des dels seus inicis amb Luís Buñuel [llegiu el contingut íntegre de la revista aquí]. Jean-Claude Carrière, als 83 anys, estrena en versió catalana, a l'Espai Lliure del Teatre Lliure de Montjuïc, i dins el Grec 2015, el muntatge 'Els mots i la cosa', un relat que es va estrenar el 2008 en francès a París, que ara ha estat adaptat, traduït i interpretat per l'actor Ricard Borràs i que dirigeix Pep Anton Gómez. 'Els mots i la cosa' desenvolupa un extens catàleg de vocabulari sexual a través de les cartes que escriu un lingüista madur a una dobladora de pel·lícules porno insatisfeta per la pobra qualitat expressiva dels guions. Mentrestant, Jean-Claude Carrière, recuperat d'una delicada operació quirúrgica, treballa en el guió d'una pel·lícula ambientada a Nova York sobre dos mags, un de xinès i un altre de nord-americà, i encara està elaborant amb un company de generació, Peter Brook, el llibret d'una obra teatral basada en un capítol del 'Mahabharata', per estrenar dins del Festival d'Automne à Paris [+ informació]

22 de juliol 2015

«Penso en Yu». Autora: Carole Fréchette. Traducció: Elisabet Ràfols. Direcció: Imma Colomer. Interpretació: Fina Rius, Mar Ulldemolins i Pep Ferrer. Grec 2015. Sala Beckett. Barcelona. De l'1 al 26 de juliol.

«Penso en Yu». Autora: Carole Fréchette. Traducció: Elisabet Ràfols. Direcció: Imma Colomer. Interpretació: Fina Rius, Mar Ulldemolins i Pep Ferrer. Veu en off: Sofia Xisi. Escenografia: Max Glaenzel. Il·luminació: Kiko Planas. Vestuari: Antonio Belart. Vídeo: Joan Rodón i Madeleine Lin Jérémie. Ajudant d’escenografia: Josep Iglesias. Ajudanta de vestuari: Carlota Ricart. Construcció d’escenografia: Jorba-Miró. Estudi-Taller d’escenografia. Gravacions so: Lucas Ariel Vallejos. Ajudanta de direcció: Aina Tur. Producció executiva: Anna Rius. Alumne en pràctiques de l’Institut del Teatre: Alberto Rizzo. Una coproducció del Grec 2015 Festival de Barcelona i la Sala Beckett / Obrador Internacional de Dramatúrgia. Amb la col·laboració d’Afterplay i l’Escola Superior de Disseny IED. Sala Beckett. Barcelona. De l'1 al 26 de juliol. [veure crítiques]

«El teatre i la pesta». Autoria: Antonin Artaud. Traducció: Joan Casas. Dramatúrgia i direcció: Jordi Coca. Interpretació: Esther Bové. Grec 2015. Teatre Akadèmia. Barcelona. Del 9 al 26 de juliol.

«El teatre i la pesta». Autoria: Antonin Artaud. Traducció: Joan Casas. Dramatúrgia i direcció: Jordi Coca. Interpretació: Esther Bové. Ajudanta de direcció: Cristina Raventós. Escenografia: Jon Berrondo. Disseny d’il·luminació: Alberto Rodríguez. Espai Sonor: Carles Puértolas. Vestuari: Marta Rafa. Caracterització: Àngels Salinas. Assessor literari: Ricard Ripoll. Assessor de moviment: Ferran Carvajal. Producció executiva: Viqui Sanz. Equip del Teatre Akadèmia. Direcció artística: Mercè Managuerra. Cap de producció: Jordi Robles. Cap de comunicació: Eva Noguer. Cap de sala: Enrique Vallejo. Cap tècnic: Pol Queralt. Una coproducció del Grec 2015 Festival de Barcelona i el Teatre Akadèmia. Barcelona. Del 9 al 26 de juliol. [veure crítiques]

«Federico García». Direcció: Pep Tosar. Dramatúrgia: Evelyn Arévalo i Pep Tosar. Baile: Jesús Carmona. Cante: Alba Carmona. Guitarra: Jesús Guerrero. Percussió: David Domínguez. Intèrpret: Pep Tosar. Grec 2015. Sala Hiroshima, Barcelona. Del 16 al 19 de juliol.

«Federico García». Direcció: Pep Tosar. Dramatúrgia: Evelyn Arévalo i Pep Tosar. Baile: Jesús Carmona. Cante: Alba Carmona. Guitarra: Jesús Guerrero. Percussió: David Domínguez. Intèrpret: Pep Tosar. Entrevistats: Antonina Rodrigo, Juan de Loxa, Allen Josephs, Domingo Ródenas, Mario Hernández i Vicenta Fernández-Montesinos García. Espai escènic: Pep Tosar. Vestuari: Evelyn Arévalo i Leonor Caro. Disseny d’il·luminació: Pep Tosar. Vídeo: Agustí Torres. Ajudant de càmera: Francesc Martorell. Ajudant de direcció: Evelyn Arévalo. Tècnic de llums: Sergio Roca Sanz. Una coproducció del Grec 2015 Festival de Barcelona i Pep Tosar. Amb la col·laboració del Teatre Sagarra de Santa Coloma de Gramenet, la Fundación Federico García Lorca, el Museo del Ferrocarril de Madrid, el Patronato Federico García Lorca, el Museo - Casa Natal Federico García Lorca, la Residencia de Estudiantes, l’Ermita de San Antonio de la Florida, TV3, la Filmoteca de Catalunya. Sala Hiroshima, Barcelona. Del 16 al 19 de juliol. [veure crítiques]